Pannónia-Ring: a túraautó OB összes géposztályában dupláztak a győztesek a Bernis Kupán.

Forrás: AGYB Média
2011-09-02 15:22:16
Két hónap szünet után augusztus 26-28. között folytatódott a Duna Autós Gyorsasági Országos Bajnokság. A VII-VIII. fordulónak az Ostffyasszonyfa melletti Pannónia- Ring adott otthont. A BERNIS Kupa a magyar bajnokság mellett szlovák és lengyel bajnoki forduló, valamint FIA Közép-Európa Zóna Trófea is volt, így népes nemzetközi mezőny gyűlt össze.

Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia 100 versenyzője mérkőzött egymással augusztus utolsó hétvégéjén, a 40 fok körüli hőségben. Pénteken délután az első időmérő edzésekkel kezdődött a program. Szombat reggelre maradt a formula autók edzése, ezt követően már a versenyekkel folytatódott a program. A napot a második időmérők illetve az Endurance kvalifikációs edzése zárta. Estére heves széllel megérkezett a hidegfront a Pannónia-Ringre is, munkát adva sok csapatnak, akik megelőzendő a károkat, a sátrak lebontásáról döntöttek. Vasárnap délelőtt már jóval hűvösebb időben zajlottak a futamok, ez a köridőkön is meglátszott, jobban érezték magukat a motorok. A versenyhétvégét a két órás Endurance futam zárta.

Túraautók 2000 ccm alatt

Ha a végeredményre nem is, arra különösebb kockázat nélkül bárki nagyobb összegben fogadhatott volna, hogy a 2000 ccm alatti túraautók versenyében a legtöbb izgalmat a három WTCC-t megjárt 156-os Alfa Romeo fogja szolgáltatni. Mint ahogy az is valószínűsíthető volt,
hogy a rajtnál az Alfásoknak különösen figyelniük kell az ötödik helyről startoló Tomás Kusy zöld-sárga Lotusára. És akkor még nem szóltunk Major Benedekről, aki 1600 ccm-es Lotus Exige-ével az időmérőn a negyedik kockát szerezte meg.


A rajtnál aztán nagyjából minden az előzetes várakozásoknak megfelelően történt. Gáspár Csaba az pole pozícióból jól indult, de ez mégsem volt elég ahhoz, hogy megtartsa helyét a két sorral hátrábbról előre törő Tomás Kusy-val szemben. A harmadik helyről induló Matej Homola megelőzte Nagy Norbertet.
Major Benedek egy kicsit elóvatoskodta a startot és két-három hellyel hátrébb csúszott a mezőnyben. A három Alfa azután, ahogy az eddigi versenyeken is, hamar visszaelőzte Kusy-t, akinek Lotusa hiába rendelkezik kiváló rajtkészséggel, de versenytempóban jelenleg nem tudja felvenni a versenyt az ex WTCC-s autókkal.
Nagy Norbert a pálya hátsó részén az egyik kanyart egy kissé szűkre vette, így érintőre vette az egyik gumibóját. Ennek eredményeképpen az Alfa jobb első sárvédője kinyílt, mint egy konzervdoboz, de ez nem akadályozta a tovahaladásban. Olyannyira nem, hogy a második körre visszaelőzte Homolát, és Gáspárt kezdte üldözni. Néhány körön keresztül így haladtak, ám ekkor Csaba rontott és a pálya egyik hátsó kanyarjában egy kissé leszaladt az aszfaltcsíkról. Ez éppen elég volt ahhoz, hogy Norbi az élre álljon. Gáspár azonban nem adta
föl, üldözőbe vette ifjú vetélytársát. Annyira igyekezett utolérni, hogy a paddock mögötti balos visszafordítóban megúszott az autó hátulja, és többeknek a szeme előtt egy sóderágyba ragadt piros Alfa víziója jelent meg. Ám Csaba jó reflexszel, talán még drift versenyen is pontot érő produkcióval, kivédte a csúszást, és egyenesbe hozta az autót. Igyekezete végül nem volt hiábavaló, és pár körrel később, a célegyenes végén sikerült visszaszereznie a vezető helyet.
Ekkor már Homola is elkezdte szorongatni Norbit, aminek eredményeképpen a négyes kanyarban a magyar fiú kissé leszaladt a pályáról és ezzel elvesztette a második pozíciót is.
De persze, az Alfákon túl is van élet a kistúrában. A hátsó régiókban az F-1600, és az A-2000 géposztály autói küzdöttek egymással. Az 1,6-os autók között Major Benedeket nem lehetett megszorongatni, Mohácsi Ákos és Blaskovits Tamás pedig a két 1,6-os Suzukival Tomsics Gábor diesel Alfájával küzdöttek. Mohácsinak sikerült megelőznie a sűrű fekete füstöt eregető 156-ost, Blaskovits végül mögötte maradt. Említésre érdemes még Szabolcs Róbert, aki mért kvalifikációs kör hiányában a mezőny végéről indulhatott, és bár az ötödik-hatodik hely környékére jött előre a Renault Clioval, a
végén defekt miatt föladni kényszerült a versenyt.


A futamot végül Gáspár Csaba nyerte, Matej Homola, és Nagy Norbert előtt.
A magyar F-2000 géposztály értékelésében Gáspárt és Nagyot, Tomsics Gábor követte a harmadik helyen.
Az F-1600 géposztály győztese Major Benedek lett, őt Mohácsi Ákos és Blaskovits Tamás követte.

Az A-2000 géposztályban Dr. Laczkó László állhatott föl a dobogó legmagasabb fokára, Müller János és Karajánnisz Manolisz előtt.

Gáspár Csaba (Alfa Romeo 156 TS S2000, E1-2000, 1. hely): Nagyon izgalmas meccs volt. Nagyon jól elkaptam a rajtot, nagyon szerencsém volt, hogy a Lotust azonnal meg tudtam előzni. Láttam a többieket kicsit beragadni mögötte. Utána szépen mentem. Kicsit elgyengült a gumi, aztán sok volt hátul a fékerő és keresztbe állt az autó. Norbi megelőzött, de később vissza tudtam előzni. Nagyon jó, sportszerű versenyt vívtunk.

Matej Homola (Alfa Romeo 156 GTA, E1-2000, 2. hely): Nagyon meleg van. Jól rajtoltam, sikerült megelőznöm Norbit, de aztán visszaelőzött. Továbbra is problémáink vannak a kipufogó rendszerrel így kicsit lassultam. Aztán Norbinak is technikai gondjai akadtak, így sikerült megszereznek a második helyet.

Nagy Norbert (Alfa Romeo 156 S2000, E1-2000, 3. hely): Az elején volt egy kis szerencsém, a Lotust úgy tudtuk megelőzni, hogy el tudtam menni Homola mellett is úgy, hogy, szerintem, nem is számított rám. Az elején tudtam menni, de kanyarokban valami nem stimmel az autóval. Tudtam menni a többiekkel, amit a kanyarokban elvesztettem, a féktávokon nyertem vissza. Ezt persze nem lehet csinálni a verseny végéig, elfogytak a gumik,
visszaestem. Csabi egy lekörözésnél előzött meg. Szerencsétlen helyzet volt, egy Clio mögött mentem és amikor ráfordultunk a célegyenesre még előttem volt és egy pillanatra el kellett vennem a gázt. Csabi végig tudta tolni így megvolt a lendülete az előzéshez.

Major Benedek (Lotus Exige, F-1600, 1. hely): Rendkívül jó verseny volt. Az elején sikerült picit elrontanom a rajtot, de utána fel tudtam venni a ritmust, úgy hogy teljesen jó volt. Még soha nem rajtoltam ezzel az autóval. Csak 5000 felett él a motor, a hátsó gumi
pedig nagyon megtapadt és leesett a fordulat, ennyi volt az egész. Az autónak nagyon jó aerodinamikája van, most került fel rá egy diffúzor, nagyon jól viselkedik a kanyarokban, mintha kötélen húznák.

Mohácsi Ákos (Suzuki Swift RSR, F-1600, 2. hely): Volt bennem egy félelem, mert az utolsó futamot egy kieséssel zártuk és volt két hónap szünidő. Ilyenkor az ember kicsit elbizonytalanodik. Az tartotta bennem a lelket, hogy a szünet alatt szétvágtuk az autó hátulját, 30-40 kg-ot sikerült kivennünk belőle. Előnye, hogy kigyorsításnál energikusabb az autó, hátrány, viszont, hogy nem tudjuk hozzá a beállításokat. Ez az egész hétvége a tesztelésről szól, ahányszor bementem, annyiféle futómű beállítással tettem. Kicsit tapogatózunk a ködben. De a lényeg, hogy jól érezzük magunkat, jó az idő, panaszra nincs okunk. Az autónak,
szerencsére, nincs túlmelegedési problémája, nekem kell csak kibírnom a meleget ott bent.




A két liter alatti túraautók vasárnapi versenye kivételesen nem hozott annyi izgalmat, mint amit az idén megszokhattunk. Ennek egyik oka valószínűleg az volt, hogy a három ex WTCC-s Alfa Romeó egyike, Nagy Norberté, műszaki problémák miatt nem indult a versenyen.
Az időmérő edzésen a rajtrács negyedik helyét megszerző Kiss Norbert szintén nem tudott rajthoz állni, mivel a kvalifikáció alatt a Renault Clio több mint egy liter motorolajat fogyasztott el, így a csapat nem akarta vállalni a jelentősebb anyagi kár kockázatát.
Mindezektől függetlenül a futam a papírforma szerint indult: a harmadik helyről startoló Tomás Kusy Lotus Exige-ével állva hagyta Matej Homolát és Gáspár Csabát. Habár Homola indult a pole-ból, mégis Gáspár kezdhette meg a Lotus üldözését. A kötelező feladatot, vagyis az Exige megelőzését mindkét Alfás már az első körben teljesítette, így ettől kezdve már csak egymásra kellett figyelniük. Homola üldözte Gáspárt, ám nem sokkal később Csaba hibázott, így a szlovák fiú átvette a vezetést, amit a verseny végéig már nem engedett ki a kezei közül. Gáspár az utolsó körökben tett néhány előzési kísérletet, ám ezek nem jártak sikerrel, így a
bizonytalan futamgyőzelem helyett inkább begyűjtötte a magyar OB értékelésben járó maximális pontszámot.

A start pillanatainak visszajátszása után a versenyigazgatóság megállapította, hogy Tomás Kusy Lotusa a rajtnál bemozdult, ezért boxutca áthajtásos büntetést kapott. Mivel azonban büntetését szabálytalanul töltötte le, további 20 másodperces büntetést ítéltek meg neki, melyet a futam végén a versenyidejéhez adnak hozzá. Így hiába ért célba harmadikként, csak az ötödik helyre rangsorolták.


Az 1600ccm alatti géposztályban Major Benedek haladt elöl 1,6-os Lotusával, és sokáig csatázott egy lengyel, és egy cseh, 2 literes Renault Clioval. Mohácsi Ákos gyakorlatilag légüres térben senkitől sem zavartatva körözött a pályán. A mezőny végét az A-2000 géposztály autói zárták Dr. Laczkó László vezetésével.

A versenyt Matej Homola nyerte, Gáspár Csaba, és Andrej Barcák előtt.

Az F-2000 géposztályban Gáspár Csaba győzött, Tomsics Gábor előtt, míg F-1600-ban szombathoz hasonlóan Major Benedek, Mohácsi Ákos lett a sorrend.

Az A-2000 befutója Dr. Laczkó László, Nyéki Kornél és Karajannisz Manolisz sorrendben volt.

Gáspár Csaba (Alfa Romeo 156 S2000, F-2000, 1. hely): Ma Homolának jött ki jobban a lépés. Tegnap én nyertem, ma ő. Nagyon egyformák az autók, nagyon egyformán mentünk. Nem találtam rajta támadási pontot. A rajtot jól elkaptam, megelőztem, de az első kanyarban
rögtön visszajött. Én lesodródtam a pálya szélére, 20-30 métert lemaradtam, amit másfél-két kör alatt vissza is hoztam de annyira jól zárta az íveket, hogy nem tudtam megelőzni. Háromszor be is mentem mellé, egyszer már előbb is voltam, de mivel a következő kanyar neki kedvezett, ő jött ki jobban. A hétvégét jónak értékelem. A magyar bajnokságra koncentrálunk, azt pedig nagyon nagy fölénnyel vezetem.

Tomsics Gábor (Alfa Romeo 156 TD, F-2000, 2. hely): Szombaton nagyon meleg volt, melegedett a motor, gumik, fékek, de nagyjából hiba nélkül mentünk és kategória harmadikok lettünk. A mai hűvösebb időben nagyon jó volt a verseny, megint minden hibátlan volt, ezúttal második lettem. Nemrég építettük az autót, tulajdonképpen teszteket futunk vele.

Major Benedek (Lotus Exige, F-1600, 1. hely): Nagyon örülök a második győzelmemnek. Rendkívül jól sikerült az autó, nagyon tetszik. A rajtolást még nem sikerült elsajátítanom teljesen, így a rajtnál izgultam. A verseny közben nyugodtabb volt a dolog. Két-vagy három
autóval volt csatám, ha hibáztak, elmentem mellettük vagy megpróbáltam saját erőből is, de nem nagyon erőltettem, nem akartam kockáztatni, mert nem velük vagyok egy kategóriában.

Dr. Laczkó László (Renault Clio II, A-2000, 1. hely): Mondhatom, hogy elégetett vagyok. Igazából nem volt nagyon éles a verseny, de végig kellett menni, végig kellett csinálni. Teljesen felboríthatta volna az egészet az, hogy három körrel a vége előtt úgy éreztem, hogy defektet kaptam, teljesen vezethetetlenné vált az autó. A szerelőmmel azt beszéltük, hogy menjek végig, nyomjam, ahogy tudom majd lesz valahogy. A park fermébe megérkezve láttam, hogy nem defektről volt szó, hanem majdnem leszakadt a kerékagy, 5-6 centimétert
lógott a kerék. Ez okozta a problémát. Szerencsére kibírta, behoztam az autót, de az utolsó három kőr kínszenvedés volt.



Túraautók 2000 ccm felett

A 2000ccm fölötti túraautók szombati versenyének rajtja izgalmasra sikeredett. Már a felvezető körre sem tudott mindenki probléma mentesen elindulni, ugyanis Barta Attila BMW GT-3 Alpina-ja állva maradt, és a versenybíróknak a boxutcába kellett tolniuk, ahonnan aztán az éles rajt után a többiek után indulhatott.
A rajtnál aztán az élről induló Tomás Liedl autója ragadt be, nem kis veszélynek kitéve ezzel saját magát, és a mögüle érkezőket. Szerencsére aztán életre kapott a DTM sorozatból származó Audi TT, így talán még a fél mezőny sem haladt el mellette.
A rajt utáni kavarodást legjobban a negyedik kockából induló Zdeno Mikulasko használta ki és Porsche-jával az élre ugrott. Az első körben jó néhány autóhossznyi előnyre tett szert az őt üldöző Saleen-es Miro Konopka és a Ferraris Max Stanco előtt. Liedl hamar elkezdett
visszakapaszkodni a rajtnál elveszített pozíciójába, és pár körön belül át is vette a vezetést.
Ezalatt az üldöző bolyban is változott a sorrend, Stanco feljött másodiknak, Mikulasko pedig a negyedik helyre csúszott vissza. Már-már úgy látszott, hogy ez lesz a végső sorrend, ám Stanco a célegyenesre ráfordító kanyarban hibázott, és kicsúszott a sóderágyba. Autója ugyan visszapördült a pályára, de pár pillanatig úgy látszott, hogy nem tudja újraindítani azt. Végül aztán sikerült elindulnia, de ekkor már csak az ötödik helyen tudta folytatni a versenyt.


A futamot végül Tomas Liedl nyerte, a második Miro Konopka, a harmadik Zdeno Mikulasko lett.

A Kalaschnikow Nagytúraautók versenyében a Konopka (SK) lett az első Mikulasko (SK) és Stanco (PL) előtt.

Az F-3500 géposztályban Mato Konopka (SK) állhatott a dobogó legtetejére, Kontra György és Krysztof Spyra (PL) előtt.

Tomas Liedl (DTM Audi, E1 3500, 1. hely): Nem láttam a rajtlámpát, ezért ragadtam be a rajtnál. Gyakorlatilag arra reagáltam, hogy a többiek elindulnak. Jó pár helyet veszítettem, de sikerült visszakapaszkodnom az élre és megnyernem a futamot.

Miro Konopka (Porsche 997 Cup, F 3500, 1. hely): A meleggel szerencsére nincs gondom. Számos meleg versenyen indultam, Dubaiban, Bahreinben, nekem nem okoz
problémát, ha elég folyadékot fogyaszthatok. Jó verseny volt, annak ellenére, hogy nem volt túl sok autó. A pálya nagyon fekszik a DTM Audinak, olyan, mint egy gokart, szereti a technikás pályákat.
Csatáztam egy kicsit Mikulaskóval. A bajnokság még nem dőlt el, még van öt futam, bármi megtörténhet. Remélem a végén én fogok nyerni.

Zdeno Mikulasko (Porsche 997 Cup, F 3500, 2. hely): Sikerült jól elkapnom a rajtot, a gumik nagyon jól működtek és a motor is. De a Porsche-val csak pár körig tudok gyors lenni, utána visszább kell vennem a tempót. A vízhőfokom is 100 fok felé ment, így arra is oda kellett figyelnem. A Saleennel nem tudom felvenni a harcolt, az egy másik kategória.

Max Stanco (Ferrari F430 GT3, F 3500, 3. hely): Mi történt az utolsó körben? Láthatod az autón. A felügyelők azt mondták, hogy versenybaleset volt. Kértem, hogy mutassák meg videón. Az egyik felügyelő azt mondta, hogy rendben de a másik, szlovák felügyelő azt
mondta, hogy túl messze volt a kamera, nincs mit látni a felvételen. Nem tartom korrektnek.
Versenybaleset általában fékezés alatt történik, ha későn fékezel és belemégy az előtted haladóba, de a kanyarból kigyorsítva nem ez a helyzet. A pálya nagyon szűk és nehéz előzni. Néhány kanyarban én voltam gyorsabb, néhány kanyarban Miro. Az egy GT1-es autó, a gyors kanyarok fekszenek jobban neki. Védtem a pozíciómat és úgy tűnik Mirónak nem volt más
választása, mint hogy átmenjen rajtam és ezt meg is tette. A nagy meleg egy másik probléma. Én viszonylag jól bírom, de az autó nagyon melegedik, mintha egy afrikai versenyen lennénk, de ez minden autónál probléma. Erre oda kell figyelnünk és kímélnünk kell az autót.


Matej Konopka (Porsche 997 Cup, F-3500, 1. hely): A verseny jó volt, a rajtom kevésbé. A lengyel versenyző, Lewandowski lerajtolt, mint ahogy Gladys is a Sciroccóval, de végül sikerült megnyernem a géposztály versenyét. Az összesített ötödik hely sem rossz és a
magyar bajnokságot is vezetem, úgy hogy boldog vagyok és remélem a holnapi nap is hasonlóan alakul majd.

Kontra György (Seat Leon, F-3500, 2. hely): Igazból egy kicsit kaotikus volt. Fogalmam nem volt, hogy kik voltak a versenytársak ezért egy olyan versenyt terveztem, ahol jól érzem magam. A többi SEAT-ot tekintettem egyenlő ellenfélnek, bár az egyik olyan, mintha egy kicsit erősebb motorvezérléssel menne, mert az egyenesben nagyon ellépegetett. A verseny elején kicsit elszakadtak tőlem, de láttam, hogy nagyon erőltetik. Mivel nagyon meleg volt, reméltem, hogy részükre ez a verseny végére megbosszulja magát. El is melegítették a gumik.
Újra feljöttem, még erősebb autókat is sikerült megelőznöm. A végén kiderül, hogy a második helyen végeztem Mato Konopka mögött. Az ő Porschéját megverni? Hát ha még egy motort betennénk a SEAT-ba, akkor talán. Teljesen elégedett vagyok az eredménnyel, nagyon élveztem.



A pole-ból induló Tomás Liedl-nek ezen a hétvégén nem volt szerencséje a rajtolással, hiszen hasonlóan a szombati futamhoz, vasárnap ismét beragadt a piros lámpák kialvása után. Most azonban majdnem az egész mezőny elment mellette mire el tudott indulni.
A start ismét az állva maradt Audi TT mögül induló Porsche-s Zdeno Mikulaskonak sikerült a legjobban. Őt Max Stanco követte a 430-as Ferrarival, az élboly végén pedig Miro Konopka kezdhette meg a 25 perc 1 körös száguldást. Konopka először megelőzte Stancot, majd
elkezdte Mikulasko üldözését. Körről-körre került közelebb hozzá, mígnem hibára kényszerítette szlovák honfitársát. Mikulasko az egyes kanyarban túl rövidet próbált fékezni, leszaladt a pályáról, és megpördült. A versenyt ugyan folytatni tudta, de behozhatatlan
hátrányba került Konopkához és Stancohoz képest.
Időközben Liedl Audijával áthámozta magát a mezőnyön, és Konopkát kezdte szorongatni a vezető pozícióért. A Saleent azonban sehogy sem tudta megelőzni, bár a kanyarokban gyorsabbnak tűnt a DTM-es TT, de az egyenesekben Konopka mindig el tudott távolodni egy
kissé. A futam vége előtt másfél perccel, a pálya hátsó visszafordító kanyarjában Liedl elvesztette uralmát az autója felett, és a sóderágyba pördül, ahonnan nem tudott visszatérni.
A BMW Alpina GT-3-al versenyző Barta Attilának sem volt túl szerencsés a hétvégéje.
A szombati rajtproblémák után, vasárnap a negyedik helyen autózott, amikor egyszer csak a pálya szélére gurult és feladni kényszerült a versenyt. Mint később elmondta elektronikai meghibásodás miatt kellett kiállnia.



A futamot Miro Konopka nyerte, a második Max Stanco, a harmadik Zdeno Mikulasko lett.

Az F-3500 géposztályban vasárnap is Mato Konopka nyerte, míg legjobb magyarként az előző napi teljesítményét megismételve Kontra György lett a második. A dobogó alsó fokára Keskeny László állhatott fel.

Max Stanco (Ferrari F430 GT3, F 3500, 3. hely): Sokkal jobb volt ma. A körülmények tökéletesek voltak a versenyzéshez, se nem túl meleg, se nem túl hideg. Sokkal jobb köridőket mentünk, mint az időmérő edzésen. Sajnos mára is megvolt a kis történetünk Miroval, lelökött a pályáról. Aztán a verseny második észében sokkal gyorsabb volt és nem tudtam követni.
Arra számítottam, hogy a közte és Liedl között zajló csatából rosszul jön ki. Aztán az Audi a kavicságyba ragadt így második lettem.

Matej Konopka (Porsche 997 Cup, F-3500, 1. hely): Sokkal könnyebb volt a mai verseny, mert nem volt annyira meleg. Jobbak voltak a körülmények, megint megnyertem a géposztályt, boldog vagyok az eredménnyel.

Kontra György (Seat Leon TSI, F-3500, 2.hely): Sikerült ma is második helyen végeznem, de a meglepőbb az összetettben elért nyolcadik hely. Ebben a mezőnyben egy SEAT-tal ez egy jó eredmény. Jóval hűvösebb van me, ez jót tesz a motoroknak. Emiatt a tempó is magasabb volt. A verseny lefolyása pontosan olyan volt, mint a tegnapi. Azok az abroncsok, amiket én használok, felvesznek egy viszonylag gyors tempót az elején és azt tartják. A többiek az elején igencsak űridőt tudnak menni, de a végére lelassulnak és most is sikerült vagy két helyet javítani, így lettem nyolcadik.





Három hetes szünet után bőgnek majd újra fel a versenyautók motorjai. A Duna Autó Autós Gyorsasági Országos Bajnokság visszatér a Hungaroringre, ahol az utolsó előtti versenyhétvégére, a IX-X. fordulóra kerül sor szeptember 16-18. között. Előtte egy héttel a II.
osztályú Autós Gyorsasági OB résztvevői mérkőznek majd meg újra, az állandó helyszín a kiskunlacházi repülőtér.

BERNIS Kupa, sajtóiroda
Pannónia-Ring, 2011. augusztus 28.

szöveg: Bálint F. Gyula és Kertesi Zoltán
fotó: Bálint F. Gyula, Dóczifotó, Kertesi Zoltán

Kommentár

A feladáshoz be kell jelentkezned!

 
Még nem érkezett hozzászólás.