BERNIS KUPA, Slovakia Ring

Forrás: AGYB média
2011-07-04 16:13:45
Június 24-26. között került megrendezésre a Duna Autó Autós Gyorsasági Országos Bajnokság V-VI. fordulója a Dióspatony melletti Slovakiaringen. A verseny szlovák bajnoki és FIA Közép-Európa Zóna Trófea is volt egyben.

Több, mint száz versenyző indult az 5922 méter hosszú, tavaly átadott pályán megrendezett versenyen. 2010 után a magyar bajnokság mezőnye másodszor látogat a szlovák pályára, így a mezőny nagy részének már ismerős volt annak vonalvezetése, de akadtak persze olyanok is, akik most ismerkedtek meg a pályával.
Az időjárás néha megtréfálta a versenyen résztvevőket, csütörtök este egy özönvízszerű eső zúdult a pályára, voltak csapatok, amelyek sátrában bokáig érő víz állt. Szombaton is volt pár zápor, megnehezítve a versenyzők dolgát, vasárnap azonban, pár csepptől eltekintve, elkerülte a pályát az eső.

Túraautók 2000 ccm alatt

A 2000 köbcenti alatti (E1-2000) túraautók futamával indult szombaton a versenyprogram. A rajtrácson történt egy kis malőr, hiszen nem az időmérőt megnyerő Gáspár Csabát, hanem Matej Homolát állították az első rajtkockába. A hibát aztán gyorsan orvosolták, egy kis autótologatással a megfelelő sorrendben vághattak neki a versenyzők a futamnak.


Gáspár Csaba jól kapta el a rajtot, megőrizte vezető pozicióját. A Lotus-os Thomas Kusy kihasználta az autója súlyelosztásából adódó remek rajtkészséget és a célegyenes végéig a második helyre jött föl az ötödik rajtkockából, sőt, kis híján átvette a vezetést. Csaba a mögötte jövő márkatársakra figyelt, és annyira meglepte a jobb oldalon megjelenő Lotus, hogy elrontotta az első kanyart és mire sikerült befordulnia addigra Matej Homola és Zdeno Mikulasko is megelőzték. A látványos rajt után hamar helyreállt a papírforma a cseh Kusy számára és visszaesett az ötödik helyre, Nagy Norbert mögé.
Az élen a szlovák Mikulasko és honfitársa Matej Homola küzdöttek egymással, míg kissé hátrébb Gáspár Csaba és Nagy Norbert csatáztak a harmadik helyért.
Néhány kör múlva azonban Zdeno Mikulaskonak egy boxutca áthajtásos büntetést ítéltek a versenybírák, mivel egy kissé elhamarkodta a rajtot, és még a piros lámpák elalvása előtt megmozdult az autója. A büntetés letöltése után a negyedik helyre tudott visszajönni.
Gáspár Csaba időközben egyre jobban távolodott a mögötte autózó Nagy Norberttől és közelített Homolára, ám támadás indításához már nem volt elég a 25 perc 1 körös versenytáv. A befutó sorrendje Homola, Gáspár, Nagy volt.
A magyar bajnoki értékelésben Gáspár Csaba állhatott a dobogó legfelső fokára, őt Nagy Norbert követte, és a szlovák Julius Konček lett a harmadik az F-2000 géposztályban.


Az 1600 ccm alatti géposztályban Mohácsi Ákos és Major Benedek vívtak csatát a rajt után az első helyért, amiből Mohácsi került ki győztesen.
Mink Zoltán az utolsó rajthelyről indult, mivel az időmérő edzésen a legelső mért körében a sóderágyban kötött ki, ahonnan csak az edzés vége után tudták kihúzni, így nem volt értékelhető ideje. Ennek ellenére remek startot véve hamar átverekedte magát a mezőny hátsó régióján, és a második körben már a géposztály első helyén autózott, Mohácsi Ákos előtt. Az 1,6-osok között Major Benedek haladt ekkor a harmadik helyen. Néhány kör elteltével azonban Mink autója lelassult és Mohácsi és Major is megelőzte. Később a Honda újra erőre kapott és vissza tudta előzni a Lotus-os fiatalembert. Magyar bajnoki értékelés 1600 ccm alatti géposztályában végül Mohácsi Ákos lett az első, ez az abszolút 15. helyet jelentette. Őt kevesebb, mint fél másodperc különbséggel Mink Zoltán követte. Sokáig úgy nézett ki, hogy Bánkúti Gábor állhat még fel a dobogóra, de az utolsó körben lelassult a Peugeot 207-es így Major Benedek végzett harmadikként.


Az A-2000 géposztályban Dr. Laczkó László győzött, míg Karajannisz Manolisz lett a második.

Gáspár Csaba (Alfa Romeo 156 TS S2000, F-2000, 1. hely): Az időmérőn sikerült elkapnom Homolát, 6,5 tizeddel meg tudtam verni. Nagy bánatunkra a versenyen nincs meg ez a különbség, de holnap egy új időmérő és verseny lesz, meglátjuk ott mi lesz. Amúgy elsődleges célunk a magyar bajnokság, Nagy Norbi az ellenfél. 3,3 másodperccel voltam gyorsabb az időmérőn, nagy fölénnyel előtte értem célba. Eddig mindig használt gumikkal szenvedtünk. Most látszott, hogy amint új gumit tudunk feltenni, legalább egy-másfél másodperccel lesz gyorsabb az autó.

Nagy Norbert (Alfa Romeo 156 S2000, F-2000, 2. hely): Nem számítottam sok jóra az első versenyen, mert egy nagyon régi gumival tudtunk csak menni. Úgy volt, hogy Dunloppal megyünk, de nem vált be, két másodperccel lett lassabb az autó. Ehhez képest Mikulasko előtt fordultam, de utána volt egy kis kakaskodás és elment. Mentem mögöttük, sikerült bebújni Csabi mellé, de már éreztem, hogy elkopott a gumi. Túlcsúsztam, visszaelőzött. Mentem mgötte, de annyira kezdte már túrni az elejét, hogy ahol ők padlón elfordultak, nekem el kellett vennem a gázt és játszanom a fékkel, hogy ne menjek le a pályáról.

Mink Zoltán (Honda Civic VTI, F-1600, 2.hely):
Az időmérő edzésen nem sikerült mért kört mennem. Az első körben elnéztem az egyik kanyart és berepültem a kavicságyba, elég nagy tempóval. Ekkorát még életemben nem hibáztam. A versenyen az utolsó helyről rajtoltam, a rajt után megkezdtem a felzárkózást, sikerült utolérnem a kategóriában vezető Mohácsi Ákost és meg is előztem. Ezt követően az autó elromlott, elveszítette a teljesítményét, a motor megragadt 7000-es fordulatszámon. A többiek szépen elmentek mellettem. Be akartam jönni a boxba, amikor hirtelen rendbe jött az autó. Megint sikerült felzárkóznom, de megint lelassult az autó. Az utolsó két körben megint rendbe jött. Az utolsó körben utolértem és megelőztem Benikét, a Peugeot megpördült előttem majd az utolsó kanyarban értem utol megint Ákost. Egy elég szoros befutót produkáltunk, nagyjából egy méter lehetett a két autó között.

Mohácsi Ákos (Suzuki Swift RSR, F-1600, 1.hely):
Szoros lett a vége. Elég kemény harcokat vívtunk Tomsics Gáborral és Adam Studeniccel. Furcsa volt, mert akárhányszor megelőztem, az egyenesben mindig visszaelőztek. Egyenlőtlenek voltak az erőviszonyok, de ez a helyzet, ezt kell megoldani. Sajnálom, hogy ők végül legyőztek. Ezzel szemben a géposztályban első tudtam lenni, még akkor is, ha csak öt tizeddel nyertem.

Dr. Laczkó László (Renault Clio II, A-2000, 1.hely):
A mezőny létszámát illetően nem olyan nagy dicsőség ez a győzelem, de ez nem rajtam múlt. Megbeszéltük az összes A-s autós versenyzővel, hogy jönnek, aztán néhányan meggondolták magukat. Sajnos a második számú autónknak a váltója tönkrement az időmérőn. Úgy néz ki, hogy az éjszaka ezt meg tudjuk javítani. Mint ahogy az én autóm benzinellátási problémáit is. Ennek ellenére sikerült megjavítanom saját körrekordomat.


Vasárnap a rajtrács első három helyét ismét az ex WTCC-s Alfa Romeok foglalták el, ahogyan azt az idén már megszokhattuk. A pole-ból Matej Homola indulhatott, utána Gáspár Csaba és Nagy Norbert sorakoztak föl.
Ennek ellenére a legjobban a negyedik helyről induló Thomas Kusy kapta el a rajtot Lotus Exige-ével, ugyanúgy ahogyan egy nappal korábban, de most annyival jobban sikerült a dolog, hogy ő fordulhatott el elsőként a célegyenes végén. A három Alfás pilóta közül Nagy Norbertnek sikerült legjobban az elindulás, így ő kezdhette meg a Lotus üldözését. A harmadik Gáspár Csaba volt, aki az indulásnál egy kissé túlpörgette a kerekeket, mégis sikerült Matej Homola elé kerülnie, aki a legtöbbet veszítette a rajtnál.


A három Alfa ismét hamar maga mögé utasította a Lotust, és pillanatok alatt elszakadtak a mezőnytől, szinte csak méterekre haladva egymástól. Rendkívül látványos csatát vívtak körökön keresztül, hol Gáspár támadta Nagyot, hol Homola Gáspárt, attól függően, hogy a pályának éppen melyik részén jártak. Leghamarabb az ifjú szlovák pilóta szánta el magát és előbb Gáspár Csabát, majd nem sokkal később Nagy Norbertet is megelőzte, és hamar el is szakadt tőlük, ha nem is nagyon, de éppen eléggé ahhoz, hogy elkezdhesse a saját tempóját autózni.
Ezután a két magyar kezdett vívni egymással. Csabának egyszer sikerült is néhány méter erejéig megelőznie vetélytársát, de Norbi akkor még visszavette a pozícióját. Rövidesen Gáspár ismét támadásba lendült és akkor már Nagy kénytelen volt engedni. Ezt követően az élen már nem változott a sorrend, Homola, Gáspár, Nagy volt a befutó sorrendje.


A mezőny hátsó felében az 1600 ccm alatti géposztály versenyzői küzdöttek egymással, illetve a gyengébb kétliteres autókkal. A szombati napon győztes Mohácsi kos a verseny féltávjánál Suzukijával a pálya szélére gurult és föladni kényszerült a küzdelmet.
A magyar OB értékelésben a 2 liter alatti kategória futamának győztese Gáspár Csaba lett, második Nagy Norbert, mindketten Alfa Romeo 156-al , a harmadik Stríder Zoltán lett Alfa Romeo 147 GTA-val. Ugyanez lett az F-2000 géposztály sorrendje is.
Az F-1600 géposztály futamát Mink Zoltán nyerte Honda Civic-el, a Lotus Exige-el versenyző Major Benedek, és a Peugeot-os Bánkúti Gábor előtt.
Az A-2000-ben a szombati naphoz hasonlóan Dr. Laczkó, Karajánnisz lett a sorrend.

Matej Homola (Alfa Romeo 156 S2000, E1-2000, 1. hely):
Nagyon nehéz verseny volt, a másik két Alfát nagyon nehéz volt megelőzni. A pálya is egy nehéz pálya. A rajtjaim nem sikerültek túl jól mert meleg volt, és a gumijaim lágyak voltak. Boldog vagyok, mert jót csatáztunk Norbival és Csabával és természetesen elégedett vagyok a kettős győzelemmel.

Gáspár Csaba (Alfa Romeo 156 S2000, F-2000, 1. hely):
Az első négy-öt körben előzgettük egymást. Annyira egyformák az autók, hogy igazából nagyon egyformán megyünk. Egy-két tized van közöttünk, aki hibázik az kerül hátrébb. Nem volt semmi hibám, problémamentes volt a futam, nagyon jó volt az autó. Köszönöm a csapatnak és mindenkinek, aki hozzájárult a sikeremhez.

Nagy Norbert (Alfa Romeo 156 S2000, F-2000, 2. hely):
Előre sikerült szereznünk friss gumikat, de hátul olyan 30%-osak voltak. Próbáltam gyors lenni ezekkel is, az első gumikra hagyatkozva. A rajtnál sikerült feljönnöm az első helyre és, én úgy emlékszem, hogy olyan hat kört mentem az élen. De a terhelés miatt elmelegedett az eleje. Elfékeztem, túlcsúsztam, leestem az ívről így végül Csabi és Matej is el ment mellettem. A két hónapos szünetben sokat fogok edzeni a Hungaroringen illetve ki kell teszteljünk egy új gumit, mert a Michelin-ben már nem lehet bízni, hogy lesz-e, vagy nem.

Mink Zoltán (F-1600, Honda Civic VTI, 1. hely):
Egész este szerelték a szerelők az autót, ennek ellenére nagy hibát nem találtak. Amit tudtunk kicseréltünk rajta és lényegesen jobb lett. Az a kis hiba még benne volt, de hálistennek már nem fogta vissza lóerőben az autót. Egy jó rajttal utolértem a riválisaimat és sikerült egyenként megelőzni őket. Nagyon tetszett ez a verseny. A hétvége elég rosszul indult, de a végére csak sikerült egy jó eredményt elérni.


Major Benedek (Lotus Exige, F-1600, 2. hely):
Rendkívül élveztem a mai versenyt. Nagyot csatáztam egy Peugeot-val és egy dízel Alfával. Egyszer hibáztam, mert lecsúsztam a porra és kicsivel nagyobb gázt adtam, mint kellett volna és megpördültem. Ennek ellenére nagyon jó verseny volt.

Bánkúti Gábor (Peugeot 207, F-1600, 3. hely):
Jobb is lehetett volna. Ez egy pech sorozat, tegnap a második helyről egy féltengelytöréssel estünk ki. Ma az időmérőn sikerült egy első időt menni. Kezdem megszokni a pályát, előtte nem tudtam edzeni. Most úgy tűnt, hogy minden jól összejött és végül a cél előtt hatszáz méterrel gázbowden szakadás miatt a második helyről estem ki. Mondhatom azt, hogy csalódás, mert ilyen apróság miatt az ember nem szeret feladni egy versenyt, de ha azt nézem, hogy az első versenyemen vagyok és sikerült dobogóra állni, akkor, azt hiszem, hogy büszkék lehetünk.

Dr. Laczkó László (Renault Clio II, A-2000, 1. hely):
Reggelre összeraktuk a Kornél váltóját, de az időmérőn egy újabb probléma akadt, a szervo pumpa elkezdte engedni az olajat. Tartalék nem volt, megpróbáltunk egy áthidaló megoldást, de nem készültünk el vele. Az enyém rendben volt, jó versenyt futottam, jól éreztem magam. A rajtot nagyon jól sikerült elkapnom, volt csata is. Mivel nem volt nagy tétje a versenynek, nem tettem fel új gumit és a versenytáv felénél már érezhetően csökkent a tapadásom.




Túraautók 2000 ccm felett

A nem sokkal korábban lezúdult eső miatt a 2000 kcm fölötti túraautók (E1 2000) versenye vizes pályán indult. Mivel az eső már elállt és a magas hőmérséklet gyors száradást vetített előre, a mezőny slick gumikkal vágott neki a versenynek. A harmadik rajtkockából induló Walter Csaba Porsche-jável hatalmasat rajtolt, és szinte állva hagyta az előtte álló Andy Studenic Porsche-ját és Miro Konopkát, a Saleen-el. A rajtnál összegyűjtött előny aztán hamar elfogyott és többen is megelőzték Waltert.


A rajtrács végéről Porsche 997 Cup-al rajtoló Zdeno Mikulasko, egyszerűen átrágta magát a mezőnyön és a második körben már ő vezette a versenyt. A negyedik körben a Saleen-es Miro Konopka kénytelen volt a boxba hajtani és feladni a versenyt. Ezután a Ferrari F430-at kormányzó Max Stanco vette át a második helyet.
A BMW Alpina GT3-al versenyző Barta Attila a kezdeti megtorpanás után elkezdte a felzárkózást és a negyedik helyig menetelt előre. A futamot végül Zdeno Mikulasko nyerte Max Stanco és Andy Studenic előtt.
A Kalaschnikow Nagytúraautók bajnoki értékelésében a sorrend Zdeno Mikulasko, Max Stanco és Barta Attila volt. Ugyanez lett a végeredménye az F 3500 géposztály értékelésének.
Az F-3500 géposztályban Pawel Potocki állhatott a dobogó legmagasabb fokára, és Herter Gusztáv lett a második.
A nagy túraautókkal eyg futamban indított Lotus Cup Eastern Europe versenyét a szlovák Tomas Kusy nyerte Vizin Tamás és az osztrák Klaus Requat előtt.

Zdeno Mikulasko (Porsche 997 Cup, F 3500, 1.hely):
Ez nekem otthoni pálya, hiszen nem messze, Pozsonyban lakom. Fantasztikus verseny volt, esett, aztán sütött a nap. Egy kicsit őrült verseny volt. A pálya az elején nagyon csúszott. De nagyon élveztem, szeretem ezt a pályát.

Max Stanco (Ferrari F430 GT3, F 3500, 2.hely):
Ez egy nagyon nehéz verseny volt, mert a verseny elején még vizes volt a pálya, az autón pedig már slick gumik voltak. Nem akartam kockáztatni, óvatosan mentem. Ugyanezt tette Konopka és Studenic is. Mikulasko ellenben keményen nyomta és jelentős előnyre tett szert. Ahogy kezdett felszáradni a pálya a 15 másodperc hátrányt le tudtuk dolgozni 6-ra, de kellett volna még 4-5 kör, hogy utolérjük. De egy jó verseny volt, nagyon élveztem.

Barta Attila (BMW Alpina GT3, F 3500, 3. hely):
Nagyon örülök, hogy így sikerült, nem számítottam erre, főleg azok után, hogy az autót csütörtökön próbáltuk ki először és nem titok, van még pár problémánk vele. Az egyik az, hogy csütörtökön, a szabadedzésen tönkrement a jobb hátsó lengéscsillapító, ami mostanra egyáltalán nem működik, csak pattog az autó, szinte nincs is tapadása. A versenyen szerencsém volt, mert az első szakaszban még nedves volt a pálya és vagy a többiek voltak bátortalanok, vagy az én autómnak volt jobb a tapadása, de fel tudtam jönni a hatodik helyről a harmadikra. Aztán egy lekörözésnél Studenic el tudott menni, így az abszolút harmadik hely nem lett meg, csak a magyar harmadik. Az autóban még van egy-két rejtett hiba, amit viszont itt nem tudunk orvosolni. Hiányzik hozzá például a program, amivel elemezni tudnánk, hogy a gyári értékekhez képest milyen változások vannak és így még nem igazán jön ki az a 750 Nm nyomaték, ami a motorban van.


Herter Gusztáv (Seat Leon TSI, F-3500, 2.hely):
A mai verseny érdekesen sikerült. Vizes pályán, slick gumival kezdtünk és az volt a taktikánk, hogy kivárásra autózunk. Megvártam, hogy kicsit felszáradjon és utána kezdtem gyorsítani. Akik ezt nem tették folyamatosan estek bele előttem a sóderágyba, így végül a második helyen sikerült a behoznom az autót. Először versenyzek itt, nagyon tetszik a pálya. Egy munkás, nagyon odafigyelős pálya, hamar meg lehet izzadni és előre fel kell készüljünk arra, hogy a két órás futamon nagyon ki fogunk fáradni. Nem egy endurance pálya.



A nagy túraautók vasárnapi versenyfutama látványosan kezdődött. Bár a rajt baleset nélkül lezajlott, de az első kockából induló Tomás Liedl Audi TT-je egy kissé megtorpant, így a második helyről rajtoló Max Stanco és a harmadik rajtkockából startoló Zdeno Mikulasko is megelőzték őt. Sőt Mikulasko még Stanconál is szemfülesebb volt így ő fordulhatott el elsőnek a célegyenes végi jobbos kanyarban.
Az első körben aztán elég nagy volt a kavarodás, az élen haladó három autó között többször cserélődött a sorrend. A második kört Stanco, Liedl, Mikulasko sorrendben kezdték meg, de Liedl keményen támadta Stancot és sikerült is megelőznie. Ezután viszonylag hamar szétszakadt a mezőny, komoly csaták nem alakultak ki. A hátsó régiókban még Keskeny László küzdött kicsit Herter Gusztávval, de a Seat Leon nincs egy súlycsoportban az S2-es Audival, így Keskeny került ki győztesen a párharcból.
A futamot Tomas Liedl nyerte, akinek, mint kiderült, az apai nagyapja komáromi születésű és tökéletesen beszél magyarul. A második helyen Stanco-t a harmadikon Mikulasko-t intették le.
Érdekesség, hogy az OB szempontjából érdekes Kalaschnikow Nagytúraautók versenyében illetve az F 3500 géposztályban egyetlen magyar sem végzett dobogós helyen.
Mindkét értékelésben Max Stanco, Zdeno Mikulasko, és Miro Konopka volt a sorrend.
További érdekesség, hogy a szombati napon Barta Attila által dobogóra kormányozott BMW Alpina GT3-at a mai napon Gregor Zsigo vezette és csak az abszolút 10. helyen ért vele célba.
A Lotus Cup Eastern Europe vasárnapi futamában is Tomas Kusy került ki győztesen megelőzve a második helyen célba érő Vizin Tamást. A harmadik helyen történt változás, a hatodik fordulóban Burkus Egon állhatott fel a dobogó legalsó fokára.

Tomas Liedl (DTM Audi, E 3500, 1. hely):
Nagyszerű verseny volt, örvendek, hogy sikerült győznöm. A tegnap az önindítóval akadtak gondjaink, így a boxutcából kellett rajtolnom és csak a hatodik helyig tudtam feljönni.

Max Stanco (Ferrari F430 GT3, F 3500, 1.hely):
A mai nap kicsit más volt a helyzet, mint tegnap, amikor slick gumikkal mentünk vizes pályán. Nem akartam kockáztatni, ma viszont nyomtam, ahogy a csövön kifért, hogy megőrizzem az előnyömet Mikulaskóval szemben. Az Audi egy teljesen más kategória, túl gyors nekünk, nem tudjuk vele tartani a tempót.


Miro Konopka:
Ez a hétvége egy olyan, amit remélem, hogy nagyon gyorsan el tudok felejteni. Minden autónk meghibásodott, a Sallennek a sebességváltója, az egyik Porschénak kuplung, a másiknak tengely problémái vannak. Nekem ez egy nagyon-nagyon rossz hétvége volt. Maga a rendezvény nagyon jó volt, magyar, szlovák, cseh, lengyel versenyzőkkel. Ez az együttműködés a jövő itt Közép-Európában.



A Duna Autó Autós Gyorsasági Országos Bajnokságban most egy szokatlanul hosszú, két hónapos szünet következik. A folytatás augusztus 26-28. között a Pannónia Ringen. Egyedül a Lotus Ladies Cup pilótái nem pihenhetnek, ők a jövő héten újra pályára lépnek Hungaroringen a World Series by Renault betétfutamaként és július végén is versenyezni fognak a Formula 1-es Magyar Nagydíj keretén belül.



szöveg: Bálint F. Gyula és Kertesi Zoltán
foto: Bálint F. Gyula; Dóczifotó; Speedlight Agency; Kertesi Zoltán



Kommentár

A feladáshoz be kell jelentkezned!

 
Még nem érkezett hozzászólás.